Program Wychowawczy
OGÓLNE ZAŁOŻENIA
PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
NR 1 W MIERZĘCICACH
Spis treści:
Zadania ogólnowychowawcze szkoły
- Kształtowanie w szkole środowiska wszechstronnego rozwoju osobowego ucznia w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym.
- Przygotowanie wychowanka do samodzielnego życia, pomoc w odnalezieniu własnego miejsca w świecie.
- Umożliwienie uczniowi kontynuacji nauki na następnym etapie kształcenia.
- Ochrona wychowanków przed negatywnym wpływem społeczności środowiskowej.
- Koordynacja oddziaływań wychowawczych domu, szkoły, środowiska rówieśniczego, kościoła, społeczności lokalnej.
I. Treści wychowawcze w pracy edukacyjnej nauczycieli.
1. Myślenie, ciekawość świata.
- rozwijanie dociekliwości poznawczej,
- ukierunkowanie na poszukiwanie prawdy,
- świadomość życiowej użyteczności poszczególnych przedmiotów i całej edukacji na danym etapie,
- nastawienie pracy edukacyjnej na zrozumienie,
- poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystanie informacji z różnych źródeł,
- umiłowanie świata przyrody,
- traktowanie zdobywanej wiedzy i umiejętności w sposób integralny,
- poznawanie dorobku kultury regionu, kraju i świata.
2. Właściwe poczucie własnej wartości
- wiara we własne siły i zdolność osiągania trudnych celów,
- umiejętność poznawania siebie oraz otoczenia rodzinnego i społecznego,
- świadomość swoich zalet i wad,
- umiejętność i chęć pozytywnego prezentowania się
- budowanie obrazu własnej osoby w oparciu o rzetelną samoocenę i opinię innych,
- świadomość swoich praw i obowiązków,
- przekonanie, że należy prosić o pomoc,
- kształtowanie postawy asertywnej,
- rozwijanie samodzielności.
3. Otwarcie na innych
- kształtowanie w sobie postawy dialogu,
- poznawanie zasad sprzyjających jasności wypowiedzi (wyrażanie próśb, sądów i oczekiwań),
- umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów,
- dostrzeganie różnic między ludźmi i akceptowanie ich,
- godzenie odpowiedzialności za siebie z odpowiedzialnością za innych.
4. Rozumienie ciągłej potrzeby pracy nad sobą i doskonalenia się
- praca nad kształtowanie takich cech jak: uczciwość, życzliwość, odpowiedzialność, systematyczność, sumienność, zdyscyplinowanie, aktywność, pilność, pracowitość, tolerancja,
- dostrzeganie świata własnych potrzeb i zasobów swoich możliwości,
- właściwe reagowanie w obliczu zmiany, poszukiwanie nowych rozwiązań, stawianie czoła przeciwnościom,
- organizowanie procesu uczenia się i przyjmowania odpowiedzialności za własne wykształcenie,
- racjonalne gospodarowanie czasem.
5. Umiejętność rozróżniania dobra i zła
- Rozróżnianie dobra i zła w sytuacjach codziennych,
- rozpoznawanie wartości moralnych i dokonywanie wyborów,
- odwaga cywilna, umiejętność odmawiania,
- rozumienie konieczności uwalniania sądów spod wpływu emocji,
- zrozumienie potrzeby krytycyzmu wobec wzorców propagowanych przez środki masowego przekazu i sekty.
6. Podstawy życia społecznego
- szacunek dla dobra wspólnego,
- doświadczanie współzależności i współodpowiedzialności za działanie grupy,
- współtworzenie i respektowanie norm grupowych,
- przygotowanie do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie,
- godzenie wolności własnej z wolnością innych,
- poczucie tożsamości kulturowej, historycznej, narodowej, regionalnej,
- rozwijanie samorządności i aktywności uczniów.
7. Troska o zdrowie i sprawność fizyczną.
- umiejętność dbania o własne ciało, zdrowie i sprawność fizyczną,
- kształtowanie i utrwalanie właściwych nawyków zdrowotno-higienicznych,
- wyrabianie czujności wobec zagrożeń dla zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego,
- preferowanie zdrowego trybu życia jako alternatywy dla uzależnień,
- rozwijanie właściwych działań sportowych, turystycznych, rekreacyjnych,
- rozwijanie wrażliwości na potrzeby środowiska naturalnego,
- przeciwdziałanie narkomanii, alkoholizmowi, przestępczości nieletnich,
8. Rozwijanie wrażliwość estetycznej
- rozbudzanie indywidualnych zdolności twórczych dziecka,
- przygotowanie do odbioru sztuki,
- uprawianie i właściwy odbiór sztuki warunkiem radości życia,
- sztuka łagodzi obyczaje.
9. Dobre nawyki
- nawykowe stosowanie zwrotów grzecznościowych,
- szacunek dla dorosłych, młodszych i rówieśników, okazywanie go w słowach i działaniach,
- znajomość, rozumienie i stosowanie pojęć: norma, prawo, obowiązek, godność, tolerancja,
- szacunek dla dobra indywidualnego i wspólnego,
- stosowny do okazji, zadbany, schludny wygląd,
- kształtowanie podstawowych nawyków kulturalnego zachowania na korytarzu, w świetlicy, toalecie, środkach komunikacji, w innych miejscach publicznych.
II. Powinności i treści wychowawcze właściwe dla poszczególnych zajęć edukacyjnych.
Nadrzędnym celem edukacji jest wszechstronny rozwój ucznia jako człowieka, najważniejszym zadaniem nauczyciela jest tworzenie w umysłach dzieci spójnego obrazu świata. Usytuowanie uczucia w centrum działalności szkolnej oznacza, że wychowanie nie może być sprawą dodatkową czy odrębną. Wychowanie obok nauczania i kreowania umiejętności stanowi o istocie edukacji. Jest więc integralną częścią działalności każdego nauczyciela.
W celu tworzenia w świadomości uczniów zintegrowanego systemu wiedzy, umiejętności i postaw wprowadza się:
w klasach I – III – kształcenie zintegrowane
w klasach IV-V – zajęcia rozwijające będące formą integrowania treści nauczania i umiejętności z różnych dziedzin wiedzy realizowanych w toku dodatkowych zajęć edukacyjnych
w klasach IV-VI – wykorzystanie wiedzy na wszystkich przedmiotach. Spójność realizowanych treści programowych.
Zadania biblioteki szkolnej
- Rozbudzanie potrzeb i nawyków czytelniczych z uwzględnieniem indywidualnych uzdolnień uczniów.
- Utrwalenie nawyków kulturalnego obcowania z książką i innymi nośnikami informacji.
- Koordynacja pracy nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji ścieżki czytelniczej i medialnej.
- Przygotowanie czytelników do samodzielnego korzystania ze zbiorów bibliotecznych i warsztatu informacyjnego biblioteki.
- Organizowanie spotkań, inscenizacji, konkursów, wycieczek o charakterze wychowawczym.
- Współpraca z wychowawcami klas, nauczycielami, bibliotekami i innymi instytucjami pozaszkolnymi.
- Lekcje w bibliotece- celem wyczucia potrzeby obcowania z książką.
- Praca grupowa z wykorzystaniem komputera ( umiejętność wyszukiwania informacji)
Zadania opiekuńczo-wychowawcze świetlicy
- Zapewnienie uczniom opieki wychowawczej w czasie pozalekcyjnego pobytu w szkole.
- Stwarzanie odpowiednich warunków do odrabiania lekcji i nauki własnej oraz pomoc w nadrabianiu zaległości dydaktycznych.
- Organizowanie zajęć grupowych i indywidualnych o charakterze zabawowo-rekreacyjnym, sportowym, artystycznym w celu rozwijania zainteresowań dzieci oraz umiejętności planowania i zagospodarowania czasu wolnego.
- Wyrabianie umiejętności współżycia w grupie oraz aktywności społecznej uczniów przez dbałość o kulturę wspólnego spożywania posiłków, pomoc w porządkowaniu świetlicy.
- Współpraca z wychowawcami, nauczycielami, rodzicami, pedagogiem szkolnym w celu przeciwdziałania niedostosowaniu społecznemu uczniów.
- Stwarzanie odpowiedniej atmosfery na zajęciach ,umiejętności pracy
w grupie ,rozwijania zainteresowań uczniów ,tolerancji i akceptacji innych.
Zadania pedagoga szkolnego
- Czuwanie nad przestrzeganiem postanowień Konwencji o Prawach Dziecka.
- Przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym ucznia.
- Prowadzenie profilaktyki wychowawczej.
- Współudział w planowaniu pracy wychowawczej szkoły przez udostępniania wychowawcom i Radzie Pedagogicznej wyników badań, wniosków i wskazówek do pracy indywidualnej z dzieckiem i do pracy w grupie.
- Propagowanie wiedzy i umiejętności pedagogicznych nauczycieli i rodziców.
- Organizowanie pomocy materialnej uczniom i ich rodzicom.
- Współpraca z osobami i instytucjami zajmującymi się problemami wychowawczymi.
- Prowadzenie zajęć indywidualnych i grupowych z uczniami wymagającymi pomocy.
- Analiza frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych.
Powinności wychowawców klasowych
- Budowanie dobrych kontaktów z klasą poprzez wzajemne poznanie się:
- rozpoznawanie sytuacji domowej, społecznej i materialnej uczniów,
- dostrzeganie ich cech indywidualnych.
(zdolności, możliwości, chęci, temperament)
- znajomość grupy oraz funkcjonowanie poszczególnych uczniów w grupie,
- umiejętność dostrzegania dobrych cech w każdym z uczniów,
- wzajemna sympatia i życzliwość w sukcesie i porażce,
- tworzenie wśród uczniów klimatu tolerancji i rozumienia potrzeb innych.
- Organizowanie życia pozalekcyjnego jako dodatkowej płaszczyzny kontaktu oraz możliwości zacieśnienia wzajemnych więzi:
- wyjazdy na wycieczki, udział w imprezach kulturalnych, wspólna zabawa w czasie zabaw szkolnych,
- udział klasy w życiu szkoły – aktywne włączenie się do imprez szkolnych i środowiskowych.
- Kształtowanie właściwych ocen, postaw i umiejętności:
- opieranie pracy wychowawczej na osobistym przykładzie nauczyciela,
- wzbogacanie własnego warsztatu oraz poszerzanie umiejętności w celu poprawienia jakości kontaktów z uczniami i rodzicami,
- konstruowanie planu pracy wychowawczej klasy w oparciu o znajomość zespołu z uwzględnieniem jego potrzeb i problemów, a także z uwzględnieniem programu profilaktyki,
- poświęcanie lekcji wychowawczych konkretnym problemom, zachęcanie uczniów do aktywnego udziału, przemyśleń oraz samodzielnego precyzowania wniosków,
- systematyczna kontrola wyników nauczania swoich wychowanków,
- przeciwdziałanie rodzącym się problemom – rozmowy z uczniami, nauczycielami, a w razie potrzeby z rodzicami,
- wnikliwe i obiektywne ocenianie zachowania się ucznia zgodne ze szkolnym systemem oceniania,
- opieranie realizacji nauczyciel – uczeń na wzajemnym zaufaniu i życzliwości przy zachowaniu konsekwencji i stanowczości wymagań,
- Poszerzanie płaszczyzn kontaktu wychowawcy z rodzicami i ze szkołą, zmiana ich charakteru z informacyjno-interwencyjnego na aktywnie współpracujący.
- Systematyczne prowadzenie niezbędnej dokumentacji.
IV. Zasady współpracy wychowawczej z rodzicami.
Pierwotne i największe prawa wychowawcze w stosunku do swoich dzieci posiadają rodzice. Nauczyciele wspierają rodziców w dziedzinie wychowania.
- Działania szkoły są jawne. Rodzice zostają zapoznani z propozycjami wewnątrzszkolnego systemu oceniania, szkolnym programem wychowawczym, Programem Profilaktycznym, Statutem Szkoły.
- Współpraca szkoły z rodzicami odbywa się:
- na płaszczyźnie indywidualnej poprzez informacje o wynikach w nauce, zachowaniu i frekwencji,
- poprzez tzw.[przedstawicieli rodziców z poszczególnych klas i wyłonioną spośród nich Radę Rodziców.
3.Szkoła organizuje spotkania z rodzicami o charakterze informacyjnym (2 razy w roku). Wychowawca ma prawo do zwoływania większej ilości zebrań, jeżeli istnieje taka konieczność oraz zapraszania do udziału w nich uczniów.
4.Szkoła organizuje tzw. konsultacje dla rodziców, w których uczestniczą wszyscy nauczyciele raz w miesiącu (wg wykazu).
5.Na miesiąc przed klasyfikacją końcoworoczną wychowawca informuje rodziców o przewidywanych dla ucznia ocenach z przedmiotów nauczania i zachowania.
6.Wychowawcy na spotkaniach z rodzicami poruszają tematykę związaną z zapobieganiem niedostosowaniu społecznemu, uzależnieniom, przyczynach trudności z nauką szkolną.
7.Szkoła oczekuje od rodziców wykazania zainteresowania postępami dziecka, jego zachowaniem, słabymi i mocnymi stronami, dzielenia się istotnymi informacjami dotyczącymi dziecka, a mogącymi pomóc lepiej je zrozumieć. Rodzice natomiast dostają oczekiwaną pomoc lub informację, gdzie można ją uzyskać.
8.Szkoła i rodzice powinni unikać zrzucania odpowiedzialności za niepowodzenia dziecka i szukać wspólnej płaszczyzny rozwiązywania problemów.
9.Zarówno szkoła jak i rodzice stwarzają życzliwy, serdeczny i oparty na zrozumieniu klimat współpracy.
10.Rada Rodziców służy pomocą przy organizowaniu imprez dla dzieci, drobnych remontach, naprawach sprzętu, upiększaniu szkoły.
11.Pomoc finansowa rodziców wspomaga działalność szkoły (zakup sprzętu i pomocy naukowych).
12.Wszelkie uwagi i zastrzeżenia pod adresem szkoły rodzice mogą zgłaszać do wychowawcy, pedagoga szkolnego, dyrektora szkoły.
13.Uwagi na temat działalności szkoły rodzice mogą wyrazić w ankiecie na temat jakości pracy szkoły.
14.Rodzice w trudnej sytuacji materialnej winni informować o tym wychowawcę w celu udzielenie pomocy bądź zwolnienia ucznia z pewnych opłat czy składek.
V. Zadania samorządu uczniowskiego
Celem działalności samorządu uczniowskiego jest:
1.Uczestnictwo uczniów w samodzielnym rozwiązywaniu własnych problemów oraz partnerstwo w stosunkach z nauczycielami w realizacji celów wychowawczych szkoły.
2.Rozwijanie demokratycznych form współżycia i współodpowiedzialności za jednostkę i grupę.
3.Kształtowanie umiejętności zespołowego działania, stwarzanie warunków do aktywności społecznej, samokontroli, samooceny i samodyscypliny uczniów.
4.Poznawanie praw i obowiązków, zasad i reguł, nakazów i zakazów obowiązujących w życiu społecznym.
5.Przygotowanie do świadomego, aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu publicznym.
6.Organizowanie różnorodnych wydarzeń z życia szkoły wyzwalających pozytywne przeżycia uczniów (uroczystości, wycieczki, zabawy).
7.SU może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi Szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw i obowiązków ucznia.
VI. Zasady współpracy szkoły ze środowiskiem
- Uczestnictwo młodzieży w imprezach środowiskowych.
- Przygotowanie programów artystycznych na imprezy gminne.
- Ścisła współpraca z władzami gminy przy rozwiązywaniu problemów szkoły.
- Zapraszanie przedstawicieli władz terenowych na imprezy szkolne.
- Współpraca z innymi zakładami, Ogniskiem Pracy Pozaszkolnej, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Gminnym Ośrodkiem Kultury, Biblioteką Gminną, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Siewierzu i Będzinie , parafią św. Mikołaja w Targoszycach, Patafią Nowa Wieś , posterunkiem policji w Siewierzu, Komendą Policji w Będzinie , w celu stworzenia pozytywnego klimatu wychowawczego na terenie gminy.
VII. Istniejące i tworzone zwyczaje szkolne.
Polskie święta, tradycje i obyczaje:
- Dzień Języków Obcych,
- akcja „sprzątanie świata”,
- Święto Wiosny,
- andrzejkowe wróżby i zabawy,
- mikołajki,
- świąteczno-noworoczne życzenia i własnoręcznie wykonane przez uczniów upominki,
- strojenie choinki szkolnej i choinek w klasach,
- Wigilie klasowe,
- szkolne spotkania wigilijne, wspólne śpiewanie kolęd w kilku językach, jasełka, poezja o tematyce bożonarodzeniowej,
- wspólne obchody Dnia Edukacji Narodowej,
- życzenia i stroiki wielkanocne,
- składanie życzeń w dniu św. Walentego,
- uroczyste obchody Dnia Patrona Szkoły,
- uroczysta Promocja Ucznia Zdolnego,
- coroczny wybór Ucznia Roku.
Czcimy rocznice państwowe (Święto Niepodległości, 3. Maj):
- programy artystyczne,
- dekoracja klas i korytarzy,
- wspólne śpiewanie pieśni patriotycznych,
Bawiąc się przełamujemy bariery wiekowe:
- składanie życzeń nauczycielom, wychowawcom i pracownikom szkoły,
- program artystyczny w Dniu Edukacji Narodowej,
- program artystyczny klas I-III z okazji Dnia Babci i Dziadka,
- program artystyczny, życzenia z okazji Dnia Kobiet,
- upominki dla kolegów z okazji Dnia Chłopaka,
- spotkania klasowe z matkami w Dniu Matki,
- „wagary w szkole” w pierwszym dniu wiosny,
- zawody sportowe z poczęstunkiem z okazji Dnia Dziecka,
- wspólne grillowanie,
- Święto Pieczonego Ziemniaka.
Powitania, pożegnania:
- ślubowanie klasy pierwszej,
- pasowanie na czytelnika,
- pożegnanie klas kończących szkołę,
- nagradzanie uczniów wyróżniających się w nauce i zachowaniu.