CELE I ZADANIA
|
FORMY REALIZACJI
|
OSOBY REALIZUJĄCE TREŚCI
|
TERMIN REALIZACJI
|
I. Bezpieczeństwo w szkole i poza nią.
- Uświadamianie potrzeby oraz wdrażanie uczniów do bezpiecznego zachowania się w szkole i poza nią.
- Odpowiednie zachowanie w drodze do szkoły i ze szkoły.
- Zachowanie ostrożności w kontaktach z nieznajomymi.
- Bezpieczeństwo w sieci.
- Uświadomienie o działalności grup destrukcyjnych.
|
1.Godziny wychowawcze pogadanki na temat:
„Moje zachowanie w szkole i poza nią”;
„Bezpieczny marsz do szkoły i ze szkoły”;
„ Bawimy się bezpiecznie”;
„Nie ufam obcym.”
2.Spotkania klas z policjantem. 3.Sprawowanie dyżurów na korytarzach przez nauczycieli. 4.Konkursy plastyczne : Bezpieczna szkoła, Bezpieczeństwo w ruchu drogowym itp. 5.Konkurs wiedzy o ruchu drogowym. lekcje, filmy, prezentacje, zebrania z rodzicami, zajęcia świetlicowe, artykuły na stronie internetowej. 6.Bezpieczne ferie, bezpieczne wakacje.
|
wychowawcy klas oraz inni nauczyciele
przedstawiciele policji, nauczyciele dyżurujący wychowawcy klas IV
nauczyciele świetlicy, biblioteki, wychowawcy nauczyciele wychowania fizycznego
|
cały rok
cały rok
|
II. Szkodliwość używek i sztuka odmawiania.
- Uświadamianie uczniom niebezpieczeństwa związanego z zażywaniem alkoholu, papierosów, narkotyków.
- Kształtowanie zachowań asertywnych: dziękuję, nie piję, dziękuję nie palę, dziękuję nie biorę.
|
1. Zajęcia warsztatowe „Profilaktyka uzależnień. 2.Zajęcia socjoterapeutyczne. 3.Konkurs plastyczny „Używkom mówię NIE.” 4. Realizacja programu „Zachowaj trzeźwy umysł.” 5.Czynne uczestnictwo w Pikniku rodzinnym- profilaktycznym, 6. Organizacja Pikniku Rodzinnego.. 7. Godziny wychowawcze - pogadanki na temat : - „Szkodliwość używek oraz zagrożenia, jakie niosą ze sobą uzależnienia”;
” Jak skutecznie odmawiać?”
|
wychowawcy klas, pedagog szkolny, , inni nauczyciele, przedstawiciele Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
|
cały rok
|
III. Ograniczenie zachowań agresywnych.
- Zapobieganie przemocy i agresji wobec dzieci w rodzinach.
- Zapobieganie przemocy oraz eliminowanie agresji słownej i fizycznej wśród uczniów w szkole.
- Zapobieganie atakom niszczycielstwa i wandalizmu w szkole.
- Wdrażanie uczniów do poszanowania cudzej pracy na rzecz klasy, szkoły.
|
1.Uważna obserwacja uczniów, poznawanie warunków życia rodzinnego uczniów. 2.Reagowanie na wszelkie przejawy przemocy w rodzinie oraz organizowanie pomocy doraźnej i psychologiczno-pedagogicznej. 3.Zwracanie uwagi na zachowywanie się uczniów podczas przerw i lekcji (dyżury nauczycieli, dzienniki, kontakty z rodzicami korespondencja, konsultacje). 4.Poważne i częste rozmowy wychowawcy klas i innych nauczycieli, z uczniami, którzy przejawiają agresywne formy zachowania, jak również z ich ofiarami. 5. Częste rozmowy z rodzicami uczniów sprawiających kłopoty wychowawcze. 6.Zasięganie opinii specjalistów. 7.Uświadomienie uczniowi jego praw do nietykalności osobistej i nienaruszania godności. 8.Informowanie uczniów i rodziców o instytucjach zobowiązanych do świadczenia pomocy ofiarom przemocy. 9.Godziny wychowawcze pogadanki, inscenizacje na temat przemocy i agresji. 10. Zajęcia socjoterapeutyczne. 11. Opracowanie klasowych przepisów przeciw agresji i przemocy szkolnej zgodnie ze statutem szkoły. 12. Udział uczniów w tworzeniu otoczenia szkolnego i klasowego oraz dbałość o obiekty szkolne na zasadzie poszanowania własnego trudu tworzenia. 13.Współodpowiedzialność uczniów dbałość o porządek w klasach. 14.Analiza dokumentacji wychowawców klas (pedagog szkolny). 15.Kontakty z policją, sądem, wszczęcie procedury niebieskiej karty, pomoc przedstawicieli PPPP, policji, sadownictwa itp. 16. Gromadzenie literatury zapobiegającej agresji.
|
wychowawcy klas i inni nauczyciele, dyrekcja szkoły,
psycholog szkolny, pedagog szkolny,
pomoc przedstawicieli Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, policji, sądownictwa itp.
nauczyciel bibliotekarz
|
cały rok
|
IV. Kształtowanie podstawowych wartości społecznych.
- Szacunek dla drugiego człowieka.
- Szacunek dla zdrowia i życia.
- Rodzina i ojczyzna.
- Przyjaźń i koleżeństwo.
|
1.Kształtowanie odpowiedzialnej postawy oraz wdrażanie uczniów do kulturalnego zachowania się w relacji z osobami dorosłymi i rówieśnikami. 2.Uczestniczenie uczniów w wydarzeniach kulturalnych szkoły, wycieczkach, wyjściach, festynach, zawodach sportowych. 3.Ukazywanie miejsca podstawowych wartości społecznych w codziennym życiu człowieka na godzinach wychowawczych, przygotowaniu do życia w rodzinie, na katechezie, zajęciach świetlicowych i pozalekcyjnych.
|
wychowawcy i inni nauczyciele (we współpracy z rodzicami)
|
cały rok
|
V. Promowanie zdrowego trybu życia.
- Kształtowanie nawyków zdrowotnych oraz wdrażanie uczniów do dbania o własne zdrowie poprzez planowanie dnia, odpowiednie i regularne odżywianie się, dostosowanie ubioru do pory roku i pogody, utrzymanie higieny osobistej ciała i odzieży.
- Wdrażanie od aktywnego spędzania czasu wolnego poprzez popularyzację sportu i turystyki.
|
1.Ukazywanie uczniom ciekawych form spędzania czasu wolnego (gry, zabawy, czytanie książek itp.). 2.Kształtowanie postawy prozdrowotnej
( wychowanie do życia w rodzinie, lekcje przyrody, godziny wychowawcze, osobisty przykład nauczycieli, spotkanie z pielęgniarką, lekarzem ). 3. Rozwijanie zainteresowań i zdolności. 4.Udział w ogólnopolskich programach promujących zdrowie. 5.Popularyzowanie form aktywnego wypoczynku poprzez organizację zawodów i zajęć sportowych, wycieczek pieszych i rowerowych.
|
wychowawcy i inni nauczyciele pielęgniarka szkolna, przedstawiciele ośrodka zdrowia, instytucje turystyczne itp.
|
Cały rok
|
VII. Zapobieganie niepowodzeniom szkolnym.
|
1.Wczesna diagnoza pod kątem dydaktycznym i społecznym. 2.Zajęcia wyrównawcze, rewalidacyjne, terapeutyczne. 3.Zajęcia resocjalizacyjne. 4.Spotkania ze specjalistami pedagog szkolny. 5.Rozmowy wychowawców i innych nauczycieli z rodzicami i uczniami. 6. Dostosowanie programów nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. 7.Wzbudzanie motywacji do nauki różnymi metodami. 8.Udział uczniów w zajęciach w ośrodkach terapeutycznych.
|
wychowawcy i inni nauczyciele, pedagog, , przedstawiciele PPPP
|
cały rok
|