Szkoła Podstawowa nr 1
w Mierzęcicach

Erasmus YABLogo Erasmusa

Konto FB projektu  

Konto eTwinning projektu

TAB Together against bullying

facebook

Dalej

etwinning 1

Dalej

Erasmus mini

Dalej

 

erasmus mini 

Dalej

Glina

 

 

 

Dalej

 Ulotka >>>

  • logo erasmus

    Wizyta w Północnej Macedonii

      Logo Old CraftsSzkoła Podstawowa nr 1 w Mierzęcicach realizuje projekt "Together against bullying" w ramach programu Erasmus+ od września 2020. Dzięki temu projektowi uczniowie naszej szkoły wraz z nauczycielami mogli uczestniczyć w czerwcu w wymianie partnerskiej w Skopje – stolicy Północnej Macedonii. Za nami są już wyjazdy do Portugalii i Turcji. Tym razem grupę stanowiło 7 uczniów, z klas ósmych i siódmych, oraz 3 opiekunów (M.Śliż, P.Niegowska i K.Łozińska-Jach). Oprócz naszej grupy były tam również szkoły partnerskie z Turcji, Portugalii i Chorwacji, całe zaś wydarzenie miało miejsce w szkole "Nevena Georgieva - DUNJA".

      Celem naszego projektu jest między innymi wyrobienie dobrych praktyk poprzez wizyty w innych szkołach oraz poznanie strategii przeciwdziałania przemocy w szkole oraz w Internecie. Podczas pobytu w Skopje uczestniczyliśmy w wielu ciekawych zajęciach przygotowanych przez gospodarzy – Macedonię. Wzięliśmy udział w warsztatach: zapobiegających przemocy, niwelujących stres, promujących empatię i przyjaźń. Uczestnicy mieli okazję wziąć udział w niebanalnym przedsięwzięciu plastycznym:  malowaniu obrazków za pomocą stóp. Nie zabrakło także wyzwań sportowych – kozłowanie piłki w rytm muzyki Mozarta, to jeden z wielu przykładów kreatywnych zadań przygotowanych przez szkołę macedońską. Podczas pobytu uczniowie zagrali także w grę planszową, stworzoną przez uczestników projektu, by pokazać uczniom jak radzić sobie w obliczu agresji szkolnej i cyberagresji. W programie była także wizyta w nowoczesnym muzeum holocaustu , która była dla nas cenną lekcją wiedzy. Uświadomiła nam, że ludzie ciągle muszą pracować nad tym,  by świat był bardziej tolerancyjny. Na zakończenie wizyty uczniowie głosowali na 1 z 5 piosenek – kandydatek na piosenkę projektu. Zarówno nauczyciele jak i uczniowie dokonali  ewaluacji projektu. Uczniowie wykorzystali do tego aplikację kahoot. Zadanie to, podobnie jak zabawa z QR kodami dostarczyła im wielu pozytywnych emocji. 

      Podczas spotkań projektowych nauczyciele mogli wymienić się doświadczeniami,  jakie praktyki przeciwdziałania przemocy szkolnej są stosowane w ich krajach. Odwiedzono także szkołę specjalną, zapoznano się z jej pracą. Elementem programu wizyty były także zajęcia poświęcone przedwczesnemu opuszczaniu ścieżki edukacyjnej przez uczniów oraz metodom zapobiegania temu zjawisku.  

      Oprócz prac związanych z projektem mieliśmy także sporo zajęć integracyjnych. Byliśmy na wycieczce górskiej na szczycie Wodno oraz odwiedziliśmy turystyczną atrakcję Macedonii - Ochrydę. Szkoła goszcząca zaprosiła nas również na koncert w filharmonii. 

      Macedonia Północna, w naszym przekonaniu, jest przepięknym krajem, w którym spędziliśmy wartościowo, ale i bardzo przyjemnie 7 czerwcowych dni. 

      Świadczą o tym słowa uczestników wyjazdu: 

      "Podsumowując pobyt w Macedonii, a dokładnie jej stolicy Skopii i najbliższych okolicach, jestem miło zaskoczona. Najbardziej według mnie wartościowa była integracja z innymi krajami, przez co większość z nas rozwinęła swoje umiejętności językowe. Poznaliśmy również ciekawych ludzi, których na pewno zapamiętamy na długo. Równie ciekawą rzeczą była kultura, którą poznaliśmy oraz piękne widoki, które widzieliśmy każdego dnia. Oczywiście nie zabrakło pysznych posiłków i wspaniałej zabawy." – Zuzanna, 8a 

      "Pobyt w Macedonii był niesamowicie interesującym przeżyciem. Przede wszystkim poznaliśmy wiele różnorodnych oraz sympatycznych nowych przyjaciół z innych państw. 

      Mogliśmy dowiedzieć się wiele o innych systemach szkolnictwa oraz zwiedzić mnóstwo ciekawych miejsc. Dowiedzieliśmy się, że nie patrząc na miejsce zamieszkania, wszyscy jesteśmy tacy sami." 

    • Karolina, Paulina, 8b 

    "Pobyt w Macedonii był ciekawym przeżyciem, ponieważ ciągle coś mieliśmy do robienia.

    Było wiele momentów, w których mogliśmy się integrować z innymi krajami, rozwijając język angielski. W moim przypadku bardzo dobrze rozmawiało mi się z portugalską szkołą, której uczniowie byli bardzo otwarci na znajomości.

    Byliśmy w muzeum narodowym Macedonii, w filharmonii, nad Jeziorem Ochrydzkim, w szkole dla osób niepełnosprawnych, jak i w szkole podstawowej w Macedonii, gdzie gospodarze ciągle wymyślali nam ciekawe zabawy. 

    Jedzenie w Macedonii było bardzo specyficzne. Było wiele potraw, które mi smakowały, jak i te które niezbyt mi smakowały." 

    • Bartosz, 7b 

    „Pobyt w Macedonii był interesujący, ponieważ było mnóstwo rzeczy do robienia. Często integrowaliśmy się z uczestnikami innych krajów. Najbardziej w pamięci utkwili mi uczniowie portugalskiej szkoły, którzy byli bardzo otwarci na rozmowy. Macedońskie jedzenie przypadło mi do gustu, ponieważ większość to było mięso.”

    • Szymon, 7b

    Pobyt w Macedonii bardzo mi się spodobał, ponieważ ciągle mieliśmy jakieś zajęcie, przez co nie nudziliśmy się. Jedzenie było bardzo różnorodne, zdecydowana większość mi smakowała. Poznaliśmy także wiele ciekawych osób z innych państw, np. z Portugalii czy Chorwacji.

    • Błażej, 8b

    Wycieczka do Macedonii Północnej była wspaniałym przeżyciem. Wszyscy uczestnicy poznali wiele wspaniałych ludzi, poznali ciekawą kulturę tego kraju, dowiedzieli się dużo o systemie szkolnictwa i tradycji innych krajów oraz co najważniejsze rozwinęli swoje umiejętności językowe.

     

    K. Łozińska-Jach

     

     

     

    * * * * * *