Koncepcja pracy
Szkoły Podstawowej nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Mierzęcicach
na lata 2016 – 2020
- Krótka charakterystyka Szkoły Podstawowej nr 1 w Mierzęcicach
Do Szkoły obecnie uczęszcza 225 uczniów, uczących się w 11 oddziałach.
W budynku Szkoły znajduje się 8 sal lekcyjnych / w tym pracownia komputerowa, sala gimnastyczna , biblioteka, przebieralnia w-f, sala pingpongowa ,świetlica z jadalnią , szatnia z indywidualnymi ( po 2 uczniów ) szafkami. Ponadto uczniowie SP 1 korzystają z dużej Sali lekcyjnej i dwóch mniejszych pomieszczeń Gimnazjum. Mają oni również możliwość korzystania z dużej Sali gimnastycznej Gimnazjum oraz kompleksu boisk „ Orlik”.
Zajęcia dydaktyczne realizuje 21 nauczycieli / pełnozatrudnionych i niepełnozatrudnionych/ oraz 13 pracowników administracji i obsługi.
Społeczność Szkoły realizuje zadania Statutowe, zadania wynikające z Programu Wychowawczego, Programu Profilaktyki, w oparciu o :
- diagnozę potrzeb i oczekiwań nauczycieli, uczniów i rodziców;
- wybór najważniejszych problemów (celów) Szkoły wynikających z badań diagnostycznych;
- ustalenie przyczyn problemów i sformułowanie odpowiednich zadań służących ich rozwiązaniu;
- budowę planu pracy Szkoły opracowanego w oparciu o cele priorytetowe.
- Analiza powyższa, jest efektywną metodą identyfikacji słabych i silnych stron Szkoły oraz badania szans i zagrożeń jakie przed nią stoją.
Oparta jest na założeniu, że poniższe czynniki mają wpływ na bieżącą i przyszłą pozycję szkoły:
- unikać zagrożeń,
- wykorzystywać szanse,
- eliminować słabe strony,
- opierać się na mocnych stronach
MOCNE STRONY:
- jasno sprecyzowana wizja i misja Szkoły
- bardzo dobry poziom nauczania
- postęp efektów kształcenia
- wykształcona i kompetentna kadra pedagogiczna
- dobra opinia o Szkole w środowisku, jako najważniejszy powód jej wyboru przez uczniów
- przyjazna atmosfera pracy-dobre relacje pomiędzy uczniami, nauczycielami i rodzicami
- różnorodne formy diagnozowania postępów uczniów
- dobrze zorganizowany system pomocy pedagogicznej
- dostosowanie, przez nauczycieli, metod pracy do możliwości uczniów zdolnych , jak też tych, którzy mają trudności w nauce
- programy profilaktyczne dla młodzieży
- coraz lepsze efekty pracy z uczniem zdolnym
- wysoka ocena i bardzo duże zaufanie rodziców do wychowawcy klasowego
- praca Rady Pedagogicznej jako dobrze zgranego zespołu
- bardzo dobra współpraca Szkoły ze środowiskiem
SŁABE STRONY :
- ogólnie słaba sytuacja finansowa w oświacie, brak pewności czy znajdą się środki budżetowe na pełną realizację zamierzeń,
MISJA SZKOŁY
- Szkoła miejscem wzajemnego samorozwoju – stworzenie warunków rozwoju różnorodnych talentów.
- Szkoła miejscem pielęgnowania podstawowych i ponadczasowych wartości – wykorzystanie dziedzictwa kulturowego.
- Pozyskanie pełnej akceptacji środowiska lokalnego dla programu rozwoju infrastruktury oraz rozwoju organizacyjnego Szkoły.
WIZJA SZKOŁY
Szkoła stwarza uczniom możliwości wszechstronnego rozwoju intelektualnego, psychicznego, fizycznego, społecznego i obywatelskiego poprzez działania mające na celu umożliwienie rozwoju uzdolnień, zainteresowań, wyrównywanie szans edukacyjnych, udzielanie pomocy w zdobywaniu dodatkowej wiedzy i rozwój umiejętności.
- Szkoła miejscem wzajemnego samorozwoju - stworzenie warunków rozwoju różnorodnych talentów.
- Szkoła miejscem pielęgnowania podstawowych i ponadczasowych wartości - wykorzystanie dziedzictwa kulturowego.
- Pozyskanie pełnej akceptacji środowiska lokalnego dla programu rozwoju infrastruktury oraz rozwoju organizacyjnego Szkoły.
Nowoczesna Szkoła, to :
- szkoła jako społeczność ( uczniowie + rodzice + nauczyciele + administracja);
- nowoczesne wyposażenie;
- szkoła tworzona przez uczniów, nauczycieli i rodziców;
- szkoła wyposażająca uczniów w umiejętności, a nie tylko wiedzę faktograficzną;
- szkoła z charakterem, z wizją;
- szkoła niezależna;
- szkoła rozwijająca się, twórcza, z dobrą atmosferą;
- szkoła autentycznych autorytetów;
- szkoła zachęcająca do rozwoju i umożliwiająca go;
- szkoła bezpieczna;
- szkoła mający dobry i skuteczny przepływ informacji;
- szkoła szczera;
- szkoła, z którą chętnie się identyfikujemy;
- szkoła odkrywająca i rozwijająca talenty tkwiące w każdym;
MODEL ABSOLWENTA
Celem naszych działań wychowawczych jest wychowanie absolwenta, który:
- Zna historię swojej szkoły.
- Identyfikuje się z ideami patrona - wzorem wielkiego człowieka i Polaka.
- Rozumie doniosłość tradycji i współczesnych osiągnięć szkoły i czci symbole szkoły.
- Zna historię regionu oraz dziedzictwo kulturowe Europy i świata.
- Ma odpowiedni zasób wiedzy umożliwiający mu kontynuowanie nauki w dowolnie wybranej szkole.
- Potrafi korzystać z różnych źródeł informacji, posługuje się komputerem.
- Umie samodzielnie i krytycznie myśleć.
- Potrafi odróżniać dobro od zła oraz oprzeć się presji rówieśników, mody i negatywnym zachowaniom.
- Zdobył umiejętność pracy w zespole, przedsiębiorczości, wykazywania inicjatywy.
- Potrafi zaprezentować i obronić swoje zdanie, szanując tych, którzy mają odmienne poglądy.
- Umie rozwiązywać problemy w sposób twórczy.
- Planuje i organizuje swój rozwój intelektualny, duchowy i fizyczny, stale doskonali swoją osobowość.
- Umie rzetelnie pracować, jest zaradny i odpowiedzialny.
- Zna siebie, umie wyeksponować swoje dobre i mocne strony.
- Jest kulturalny, zdyscyplinowany, obowiązkowy, przestrzega zasad dobrych obyczajów.
- Dostrzega potrzeby innych, umie nieść pomoc potrzebującym.
- Perspektywy rozwoju Szkoły w związku z reformą systemu
edukacji oraz zjawiskami demograficznymi i społecznymi.
„Multimedialna szkoła – nowoczesny nauczyciel.”
PRIORYTETY
- - Szkoła to szkoła przyjazna dla ucznia.
- Każdy nauczyciel - przyjacielem, mistrzem, animatorem dla ucznia.
- Rodzice - najważniejszymi partnerami szkoły.
- Unowocześnianie bazy dydaktycznej i sportowej szkoły.
- Współpraca z instytucjami samorządowymi, władzami terytorialnymi oraz społecznością lokalną.
- Spojrzenie na świat jak na globalną wioskę i przygotowanie uczniów do życia w świecie globalnym, tj. zróżnicowanym, charakteryzującym się mnogością kultur, religii, ideologii, systemów wartości.
- Zwiększenie nacisku na wykorzystanie w procesie nauczania multimediów; tym samym uczniowie zdobywają kompetencje wymagane w nowoczesnym świecie.
- Uczenie się oparte na współpracy w celu uwzględnienia we wszystkich działaniach dydaktycznych elementów uczenia się pracy w zespole.
- Kreowanie w środowisku lokalnym przekonania, że nasza szkoła to nowoczesna placówka wykorzystująca najnowocześniejsze technologie.
- Wychowanie przez sport.
CELE GŁÓWNE
- Głównym celem pracy szkoły jest uzyskiwanie przez uczniów jak najwyższych wyników egzaminów zewnętrznych i sprawdzianów wewnętrznych poprzez prowadzenie szerokiego zakresu działań lekcyjnych i pozalekcyjnych (koła zainteresowań i przedmiotowe, konkursy, zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne), a także poprzez systematyczne doskonalenie umiejętności zawodowych nauczycieli i prowadzenie lekcji otwartych.
- Podejmowanie przez nauczycieli działań, dzięki którym każdy uczeń może odnieść sukces na miarę własnych możliwości.
- Indywidualizacja procesu nauczania.
- Odkrywanie i rozwijanie talentów uczniów nie tylko zdolnych, ale również mających problemy z nauką.
- Zapobieganie niedostosowaniu społecznemu i demoralizacji.
- Poszanowanie tradycji poprzez obchody świąt, ważnych rocznic i wydarzeń historycznych.
- Kreowanie postaw proekologicznych, społeczno - moralnych, patriotycznych, obywatelskich, empatycznych i prozdrowotnych poprzez udział szkoły w akcjach charytatywnych i ekologicznych, uroczystościach organizowanych na terenie Gminy , Powiatu i kraju.
- Wykorzystanie innowacyjnych programów nauczania.
Koncepcja rozwoju szkoły w poszczególnych wymaganiach:
Wymaganie |
Działania szkoły |
1. Szkoła lub placówka realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój uczniów
|
- Szkoła posiada koncepcję pracy, - Koncepcja pracy szkoły jest analizowana i modyfikowana w razie potrzeb, - Jako załącznik do koncepcji tworzy się plan pracy szkoły na dany rok szkolny, - Koncepcja pracy szkoły jest znana i akceptowana przez uczniów i rodziców. |
2. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się |
-Bada się oczekiwania uczniów i rodziców wobec szkoły -Planuje się procesy edukacyjne z uwzględnieniem wniosków rodziców i uczniów, -Przy opracowywaniu arkusza organizacyjnego szkoły uwzględnia się poziom wykształcenia i predyspozycje nauczycieli oraz wszystkie aspekty pracy szkoły, -Procesy edukacyjne przebiegające w szkole są monitorowane i doskonalone, -Wnioski z monitorowania procesów edukacyjnych są wykorzystywane w planowaniu tych procesów, -Nauczyciele pracują wspólnie z uczniami nad doskonaleniem procesów edukacyjnych, -Nauczyciele stosują różne sposoby wspierania i motywowania uczniów w procesie uczenia się, -W szkole analizuje się wyniki monitorowania osiągnięć uczniów i wdraża się wnioski z tych analiz.
|
3. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej |
-W szkole formułuje się i wdraża wnioski z analizy osiągnięć uczniów, dostrzegane są możliwości uzyskiwania przez uczniów lepszych wyników w nauce, -Motywuje się uczniów do nauki, -Wskazuje się metody i sposoby uczenia się, -Monitoruje się nabywanie wiadomości i umiejętności, -Oceną wskazuje się uczniowi co opanował, a nad czym musi jeszcze pracować, -Organizuje się sprawdziany i konkursy, analizuje wyniki, wyciąga wnioski i wykorzystuje do planowania pracy, -Bada się stopień opanowania umiejętności uczniów, analizuje wyniki i wdraża wnioski, -Wdrażane wnioski przyczyniają się do poprawy wyników w nauce. |
4. Uczniowie są aktywni |
-Uczniowie są aktywni w podejmowaniu różnorodnych działań na rzecz własnego rozwoju i rozwoju szkoły, -Rozwija się samorządność uczniów poprzez działalność w Samorządzie Uczniowskim, -Prowadzone są badania oczekiwań uczniów wobec szkoły, -Realizowane są działania zainicjowane przez uczniów, -Uczniowie są aktywizowani i motywowani do udziału w olimpiadach przedmiotowych, konkursach i zawodach sportowych poprzez indywidualizację procesu nauczania i zajęcia pozalekcyjne rozwijające ich zdolności i predyspozycje, -Uczniowie są zachęcani i motywowani do udziału w organizowanych uroczystościach i występach artystycznych, by wzmocnić ich wiarę we własne siły i umiejętności. |
5. Respektowane są normy społeczne |
- Uczniowie prezentują właściwe zachowania, - W szkole analizuje się podejmowane działania wychowawcze mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań, ocenia się ich skuteczność oraz modyfikuje w razie potrzeb, uwzględniając inicjatywy uczniów, -Monitoruje się realizację programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły, wyciąga się wnioski do planowania pracy, - Klasowe programy wychowawcze są spójne z programem wychowawczym szkoły, - Organizuje się warsztaty promujące właściwe zachowania: np. przeciwdziałania agresji, właściwego odżywiania, udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, radzenia sobie w sytuacjach trudnych, asertywnego zachowania, bezpieczeństwa itp. - Na bieżąco informuje się rodziców o problemach wychowawczych i podejmuje wspólne, spójne działania, - Dba się o bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne uczniów, - Nauczyciele i wychowawcy współpracują ze sobą jak również z pedagogiem i dyrektorem szkoły w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, - Nauczyciele doskonalą się w zakresie udzielania pomocy uczniom sprawiającym problemy wychowawcze, W szkole powołany jest zespół wychowawczy nauczycieli w celu planowania pracy w tym zakresie. |
6. Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji |
-Bada się oczekiwania uczniów i rodziców wobec szkoły - W szkole są prowadzone działania zwiększające szanse edukacyjne uczniów, uwzględniające indywidualizację procesu edukacji, - Organizuje się zajęcia pozalekcyjne po zbadaniu oczekiwań uczniów, rodziców i diagnozie, - Organizuje się wycieczki edukacyjne, - Uczniowie z dysfunkcjami objęci są pomocą psychologiczno-pedagogiczną, - Rozwija się indywidualne zdolności i predyspozycje uczniów. |
7. Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych |
-Nauczyciele wspomagają siebie nawzajem w organizowaniu i realizacji procesów edukacyjnych, -Nauczyciele pracują w zespołach przedmiotowych i doraźnych w celu diagnozowania, analizowania pracy szkoły i wniosków do pracy, -Wprowadzanie zmian dotyczących przebiegu procesów edukacyjnych następuje w wyniku wspólnych ustaleń między nauczycielami, -Nauczyciele doskonalą się i sukcesywnie podnoszą swoje kwalifikacje, -Organizuje się warsztatowe szkolenia rady pedagogicznej, -W szkole realizuje się założenia coroczne WDN oraz doskonalenie nauczycieli w Planie Wieloletnim. |
8. Promowana jest wartość edukacji |
-Szkoła promuje w środowisku potrzebę uczenia się, -Szkoła jest pozytywnie postrzegana w środowisku, dzięki efektywnej współpracy z rodzicami i partnerami szkoły, -Promuje się osiągnięcia uczniów w szkole i mediach oraz na stronie internetowej szkoły . -Organizuje się „Dni Otwarte ", -Prowadzi się Kronikę Szkoły w formie papierowej, -Uczniowie , promują szkołę poprzez udział w konkursach, zawodach jak również poprzez uczestnictwo w uroczystościach państwowych i innych imprezach zewnętrznych, -Osiągnięcia szkoły i uczniów są eksponowane w gablotach ( puchary), na korytarzach ( dyplomy), |
9. Rodzice są partnerami szkoły lub placówki |
-Rodzice współdecydują w sprawach szkoły i uczestniczą w podejmowanych działaniach, -W szkole działa Rada Rodziców zgodnie ze swoim regulaminem, -Rodzice są na bieżąco informowani o postępach w nauce i zachowaniu uczniów- comiesięczne konsultacje i wywiadówki,, -Rodzice uczestniczą w życiu szkoły : biorą udział w przedsięwzięciach szkoły ( Zielone Szkoły , Pikniki Profilaktyczne, występy uczniów itp.) -Rodzice są zapraszani na uroczystości szkolne, -Rozwija się współpracę z rodzicami w ramach propagowania zdrowego stylu życia i aktywnego spędzania czasu wolnego, -Organizuje się pedagogizację rodziców podczas wywiadówek, -W szkole ustala się różne formy kontaktu rodziców i wychowawców, |
10. Wykorzystywane są zasoby szkoły lub placówki oraz środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju |
-W działaniach szkoły są uwzględniane możliwości i potrzeby środowiska, -Szkołą współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku -Szkoła wspiera rodziców uczniów, którzy nie radzą sobie z problemami: edukacyjnymi, wychowawczymi, finansowymi i innymi wg potrzeb. |
11. Szkoła lub placówka, organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych |
-Do analizy wyników nauczania wykorzystuje się wszystkie dostępne źródła, szczególnie materiały OKE i EWD, - Z analizy wyciąga się wnioski, które uwzględnia się w planowaniu pracy, -Wdrażane w szkole wnioski z analizy wyników sprawdzianów, które przyczyniają się do wzrostu efektywności kształcenia. |
12. Zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi |
-Podejmowane są skuteczne działania wzbogacające warunki lokalowe i wyposażenie szkoły w celu poprawy warunków realizacji przyjętych programów nauczania i poszerzenia oferty zajęć, -Dba się o funkcjonalność pomieszczeń szkolnych i estetyczny wygląd sprzyjający uczeniu się, -Wyposaża się warsztat pracy nauczyciela zgodnie z zapisami w KN i w miarę możliwości finansowych szkoły, - Podnosi się efektywność pracy poprzez doskonalenie działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły we współpracy z nauczycielami, organem prowadzącym i innymi podmiotami działającymi na rzecz oświaty, -W planowaniu uwzględnia się priorytety MEN i Kuratora Oświaty, -Ewaluacja wewnętrzna jest prowadzona z udziałem zespołów nauczycieli, -Zespół przedstawia raport z przeprowadzonej ewaluacji, -Wyciąga się wnioski z ewaluacji pracy szkoły i wykorzystuje do planowania pracy, -Wnioski wynikające z wewnętrznego nadzoru pedagogicznego służą do wprowadzania zmian w funkcjonowaniu szkoły i są wykorzystywane do rozwoju szkoły, -Organizuje się szkolenia w ramach WDN dla całej rady pedagogicznej lub grupy nauczycieli wg potrzeb, -Zachęca się nauczycieli do doskonalenia zawodowego, zdobywania nowych kwalifikacji wg potrzeb szkoły i własnego rozwoju, -Przestrzega się przepisów prawa oświatowego, -Monitoruje się przestrzeganie prawa, -Wdraża się wszystkie rozporządzenia dotyczące pracy szkoły. |
Wnioski końcowe :
- Szkoła jest dobrze postrzegana przez organ prowadzący i nadzorujący szkołę oraz przez środowisko lokalne, dlatego należy tak pracować, aby ten dobry wizerunek utrzymać.
- Utrzymać mocne strony szkoły, a niektóre nawet rozwijać i doskonalić w miarę potrzeb i możliwości.
- Dążyć do minimalizowania, a nawet wyeliminowania słabych stron szkoły.
- Dobrze wykorzystać szanse szkoły.
- Przeciwdziałać i łagodzić zagrożenia.
Rekomendacje:
- Stosować indywidualizację nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów zdolnych, z dużym potencjałem.
- Stosować różne formy motywowania uczniów do nauki i podejmowania trudniejszych zadań.
- Wskazywać uczniom różne sposoby przyswajania wiedzy.
- Pracować nad podniesieniem efektów kształcenia, poprzez analizę osiągnięć uczniów i wdrażanie wniosków z analiz.
- Organizować zajęcia dodatkowe , zgodnie z potrzebami uczniów i ich zainteresowaniami..
- Pozyskiwać środki na zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych i wyposażenia sal.
- Organizować pomoc psychologiczną dla uczniów potrzebujących
- Promować nowoczesne rozwiązania w zakresie nauczania, pracy z uczniem i kontaktu z rodzicami.
- Nadal na bieżąco aktualizować stroną internetową oraz rozwinąć promocję szkoły na portalach społecznościowych.
- W pełni wykorzystać wyniki diagnozowania pracy szkoły do podnoszenia jakości pracy szkoły
- Promować uczniów szczególnie uzdolnionych
- Nadal stosować wypracowaną procedurę kontroli spełniania przez uczniów obowiązku nauki i zapobiegać absencji
- Dokonywać analizy losów absolwentów.
Ewaluacja koncepcji pracy szkoły
Dyrektor i nauczyciele Szkoły, dążąc do zapewnienia możliwie jak najwyższej jakości kształcenia i wychowania, będą monitorować koncepcję pracy Szkoły, ze względu na stale zmieniające się warunki działania oraz potrzeby uczniów, rodziców i nauczycieli.
Wnioski z nadzoru i obserwacji oraz ewaluacja przeprowadzona w wybranych obszarach, służyć będą jako baza do modyfikacji procesów zachodzących w Szkole oraz ich planowania w przyszłości.