Program Edukacji Zdrowotnej dla klas I - III
„JAK ŻYĆ, ABY ZDROWYM BYĆ”
Opracowanie:
Barbara Gurowiec
Katarzyna Feliszewska
Renata Urbańczyk
Ewa Urban
Ewa Serweta
Bożena Jach
* Program przeznaczony dla nauczycieli klas I-III i ich rodziców
* Psychologiczno-pedagogiczne uzasadnienie treści i tytułu programu:
- jednym z podstawowych praw każdego człowieka jest cieszenie się najwyższym możliwym do uzyskania standardem zdrowia
- poprawa zdrowia i samopoczucia ludzi jest najwyższym celem rozwoju społecznego
- program ten uwzględnia poziom rozwoju psychologicznego dzieci w młodszym wieku szkolnym
- program uwzględnia model wzorca korelacji między-przedmiotowej, posiada strukturę spiralną
* Założone cele edukacyjne:
Cele ogólne:
- Uczeń uświadamia sobie związek zdrowia ze stylem życia człowieka, z jego środowiskiem fizycznym i społecznym,
- Uczeń kształtuje w sobie postawę dbania o własne zdrowie, innych ludzi oraz o otaczające środowisko
Cele szczegółowe:
KRĄG TEMATYCZNY NUMER I
Co to znaczy, że jestem zdrowy?
- uczeń zna pojęcia „zdrowie” i „choroba”,
- uczeń wie, jakie znaczenie ma zdrowie w życiu człowieka,
- uczeń posiada umiejętności niezbędne z punktu widzenia zdrowia i bezpieczeństwa,
- uczeń potrafi ubrać się stosownie do pogody,
- uczeń traktuje zdrowie jako wartość.
KRĄG TEMATYCZNY NUMER II
Dbam o czystość swojego ciała i otoczenia
- uczeń posiada wiedzę z zakresu higieny,
- uczeń przestrzega podstawowych zasad higieny osobistej i otoczenia,
- uczeń wykazuje gotowość do dbania o estetykę otoczenia,
- uczeń potrafi wykonać prawidłową toaletę ciała,
- uczeń potrafi prawidłowo korzystać z urządzeń sanitarnych,
- uczeń rozumie potrzebę zachowania higieny osobistej i otoczenia.
KRĄG TEMATYCZNY NUMER III
Wiem, co jeść, aby być zdrowym
- uczeń wie, co to jest racjonalne żywienie,
- jest świadomy wpływu żywienia na własne zdrowie, potrafi wytłumaczyć związek prawidłowego odżywiania się z zachowaniem zdrowia,
- rozumie potrzebę spożywania śniadania w domu i w szkole,
- potrafi pogrupować produkty żywnościowe, wskazać produkty szkodliwe dla zdrowia,
- potrafi przygotować posiłek, zgodnie z zasadami zdrowego żywienia.
KRĄG TEMATYCZNY NUMER IV
Potrafię zorganizować czas wolny, pracę i wypoczynek
- uczeń uświadamia sobie konieczność aktywnego i biernego odpoczynku,
- ma ukształtowany nawyk codziennej aktywności ruchowej,
- potrafi sporządzić plan dnia, zorganizować sobie pracę, wypoczynek, czas wolny,
- rozumie znaczenie snu dla organizmu,
- wykazuje gotowość do uczestnictwa w grach i zabawach ruchowych.
KRĄG TEMATYCZNY NUMER V
Umiem dbać o bezpieczeństwo swoje i innych
- uczeń zna zasady bezpieczeństwa podczas pracy, zabawy, odpoczynku,
- czuje się odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych,
- potrafi przewidzieć skutki swych działań i umie sobie radzić w sytuacjach zagrożenia,
- umie prawidłowo przechodzić przez jezdnię,
- potrafi nazwać kilka znaków drogowych i wskazać kierunek: na prawo, na lewo,
- jest świadomy zagrożeń wynikających z nieprzestrzegania zasad, bezpieczeństwa na drodze, w czasie zabawy,
- potrafi prawidłowo i bezpiecznie korzystać z urządzeń elektrycznych,
- zachowuje ostrożność w kontaktach z nieznajomymi.
KRĄG TEMATYCZNY NUMER VI
Ja to ja, ty to ty
- uczeń potrafi rozpoznawać i nazywać swoje i cudze stany emocjonalne,
- potrafi wskazać różnice między chłopcem a dziewczynką,
- wie, skąd się wziął, potrafi opowiedzieć o tym koledze,
- rozumie znaczenie i rolę rodziny w życiu człowieka,
- ma ukształtowane poczucie własnej odrębności i wartości,
- wykazuje tolerancję wobec odmienności innych osób,
- umie rozwiązywać sytuacje problemowe, konflikty w „zdrowy” sposób,
- wykazuje chęć niesienia pomocy innym
KRĄG TEMATYCZNY NUMER VII
Potrafię bronić się przed nałogami
- uczeń potrafi wytłumaczyć, co to jest nałóg,
- potrafi wymienić kilka nałogów (nikotynizm, alkoholizm, narkomania),
- zna najczęstsze motywy uzależniania się od nałogów,
- zna bezpośrednie i odroczone w czasie skutki uzależnień,
- wie, gdzie zwrócić się o pomoc w razie takiej potrzeby,
- zna niektóre sposoby radzenia sobie ze stresem,
- potrafi wykonać ćwiczenia oddechowe, relaksacyjne,
- potrafi wykonać plakat na temat: „Mówię NIE nałogom”,
- wykazuje krytyczny stosunek do nałogów,
- czuje się odpowiedzialny za własne zdrowie.
* Relacja z podstawą programową:
Edukacja zdrowotna nie stanowi odrębnego przedmiotu nauczania. Jest to tzw. ścieżka między-przedmiotowa, zintegrowana ze wszystkimi przedmiotami i innymi ścieżkami. Jej treści przewijają się i występują we wszystkich sytuacjach dydaktyczno-wychowawczych. Należy tylko o nich pamiętać i odpowiednio je eksponować. Odnośnie edukacji zdrowotnej, w podstawie programowej eksponowane są następujące treści:
- formy ochrony środowiska przyrodniczego w najbliższej okolicy,
- poznanie własnego ciała,
- dbałość o zdrowie; higiena własna i otoczenia,
- podobieństwa i różnice między ludźmi,
- zrozumienie a tolerancja,
- żywność i żywienie,
- bezpieczeństwo, w tym: poruszanie się po drogach publicznych, rozpoznawanie sygnałów alarmowych o niebezpieczeństwie
Dla realizowania niektórych tematów uznanych przez szkołę za priorytetowe, można organizować cykle lekcji, spotkań, kursy, itd., w ramach lekcji wychowawczych lub zajęć pozalekcyjnych.
* Kręgi tematyczne:
- Co to znaczy, że jestem zdrowy?
- Dbam o czystość swojego ciała i otoczenia
- Wiem, co jeść, aby być zdrowym
- Potrafię zorganizować czas wolny, pracę i wypoczynek
- Umiem dbać o bezpieczeństwo swoje i innych
- Ja to ja, ty to ty
- Potrafię bronić się przed nałogami
Zapis treści kształcenia
KRĄG TEMATYCZNY |
ZAGADNIENIA SZCZEGÓŁOWE |
PROPOZYCJE ROZWIĄZAŃ METODYCZNYCH |
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW |
I. Co to znaczy, że jestem zdrowy? |
a) definicja zdrowia i choroby b) podstawowe narządy w organizmie człowieka
c) najczęstsze choroby dzieci
d) warunki zachowania zdrowia
|
|
|
II. Dbam o czystość swojego ciała i otoczenia |
a) czystość ciała
b) czystość odzieży
c) czystość otoczenia
d) właściwe zachowania podczas:
|
|
|
III. Wiem, co jeść, aby być zdrowym |
a) produkty żywnościowe
|
|
|
IV. Potrafię zorganizować czas wolny, pracę i wypoczynek |
a) znaczenie wypoczynku w życiu człowieka b) odpoczynek czynny
c) odpoczynek bierny
|
|
|
V. Umiem dbać o bezpieczeństwo swoje i innych |
a) na drodze
b) w czasie zabaw
c) podczas korzystania z urządzeń:
d) substancje szkodliwe i trujące:
e) kontakty z nieznajomymi |
|
|
VI. Ja to ja, ty to ty |
a) różnica płci
b) uczucia
c) emocje
d) tolerancja i akceptacja
e) sytuacje konfliktowe
|
|
|
VII. Potrafię bronić się przed nałogami |
a) szkodliwość używek
b) stres
c) lekarstwa
|
|
|
* Oczekiwane osiągnięcia uczniów po zakończeniu ścieżki edukacji zdrowotnej:
UCZEŃ:
- lepiej zna siebie, swoje ciało, swoje środowisko,
- rozpoznaje czynniki pozytywnie i negatywnie wpływające na zdrowie,
- wie, jak troszczyć się o bezpieczeństwo swoje i innych w różnych sytuacjach,
- potrafi wykonać toaletę ciała, przestrzega higieny osobistej i otoczenia,
- ma poczucie własnej wartości, swoich możliwości,
- rozpoznaje emocje, uczucia swoje i innych,
- wykazuje tolerancję wobec odmienności innych osób,
- rozumie, że zdrowie jest wartością, dzięki, której można realizować swe potrzeby i aspiracje życiowe,
- dąży do zachowania zdrowia, kondycji, sprawności fizycznej,
- zna i stosuje w praktyce zasady zdrowego odżywiania się,
- potrafi sporządzić jadłospis,
- przestrzega zasad pracy, nauki i wypoczynku,
- potrafi zaplanować miejsce, czas pracy i wypoczynku, ułożyć plan dnia,
- potrafi zaprezentować kilka metod radzenia sobie ze stresem,
- umie rozwiązywać konflikty bez agresji,
- potrafi godzić własne dobro z dobrem innych,
- wyraża szacunek wobec innych, osób starszych, kalekich, chorych,
- potrafi prawidłowo przejść przez jezdnię,
- umie wykonać makietę skrzyżowania,
- potrafi ubrać się stosownie do pogody,
- rozumie potrzebę ochrony środowiska i czynnie realizuje ją w życiu codziennym,
- umie segregować śmieci, właściwie używać pojemnika na śmieci, toalety publicznej,
- jest gotowy do niesienia pomocy, szczególnie młodszym dzieciom,
- wykazuje postawę odpowiedzialności za zdrowie w środowisku szkolnym.