Szkoła Podstawowa nr 1
w Mierzęcicach

25 kwietnia 2014 r. uczniowie klas czwartych Szkoły Podstawowej nr 1 w Mierzęcicach mieli niepowtarzalną okazję zwiedzić Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice – Pyrzowice. Program wycieczki był bardzo bogaty, a to wszystko dzięki uprzejmości i zaangażowaniu jednego z rodziców. Pan Bogusław Bar – tata Bartka z IVb, opowiedział nie tylko o swoich doświadczeniach zawodowych związanych z pracą w Straży Granicznej, ale też zorganizował inne atrakcje, niedostępne na co dzień.

Zaczęliśmy od wejścia na najdłuższy w Polsce przeszklony taras widokowy, skąd można obserwować odloty i przyloty samolotów. Tak się złożyło, że właśnie tego dnia w Pyrzowicach wylądował jeden z największych samolotów pasażerskich - Boeing 747, popularny Jumbo Jet. Imponujące rozmiary maszyny, która przywiozła ponad 400 pasażerów z Nowego Jorku zrobiły na wszystkich ogromne wrażenie.

Kolejnym punktem wycieczki była wizyta w siedzibie Lotniskowej Straży Pożarnej. Zanim jednak tam dotarliśmy, wszyscy musieli przejść szczegółową kontrolę Straży Granicznej. Bo bezpieczeństwo na lotnisku to przecież sprawa numer 1. Praca w straży lotniskowej znacznie różni się od tej w zwykłych jednostkach pożarniczych, podobnie jak wozy gaśnicze. Barracudy będące na wyposażeniu lotniskowej straży pożarnej są zaopatrzone w najnowocześniejszy sprzęt gaśniczy, co zapewnia szybką i sprawną pomoc w razie zagrożenia. Strażacy nie tylko opowiedzieli, ale też zademonstrowali nam sposób ich działania.

Stamtąd udaliśmy się na spotkanie z sokolnikiem, który w ciekawy sposób przedstawił metody odstraszania ptaków będących zagrożeniem dla bezpieczeństwa lotów na obszarze lotniska. Drapieżny sokół „pracujący” w porcie i stanowiący dla okolicznych ptaków poważne niebezpieczeństwo, dla nas okazał się miły i łagodny.

Dużą atrakcją była też wizyta w ogromnych rozmiarów hangarze, gdzie odbywają się wszelkie naprawy techniczne, przeglądy przedstartowe samolotów czy próby silników. Tutaj mogliśmy z bliska przyjrzeć się tym fascynującym maszynom.

Na zakończenie spotkaliśmy się z przedstawicielami Straży Granicznej i ich podopiecznymi – psami przeszkolonymi do wykrywania niebezpiecznych substancji. Specjalnie dla nas zorganizowano tu pokaz pracy zwierząt, a także ekspozycję sprzętu i wyposażenia pirotechnicznego. Pirotechnicy zaprezentowali wykorzystanie robota do rozbrajania niebezpiecznego bagażu. Przy tej okazji mogliśmy zobaczyć także manipulator do podnoszenia podejrzanego pakunku oraz specjalistyczne ubranie dla pirotechników.

Wycieczka uświadomiła nam, że nad bezpieczeństwem pasażerów czuwają tu setki osób i nie tylko – również zwierzęta: psy i sokoły. I choć pojechaliśmy do miejsca położonego tak blisko, dostarczyła bardzo dużo wrażeń i dała nieco inne spojrzenie na Lotnisko w Pyrzowicach, za co serdecznie dziękujemy panu Bogusławowi Bar i pozostałym pracownikom portu, z którymi mieliśmy przyjemność się spotkać.

Zdjęcia z tej fascynującej wycieczki do obejrzenia w naszej galerii.