Zasady ogólne
Rodzaje wycieczek
Osoby uprawnione do organizowania i przeprowadzania wycieczek
§ 4
Przed wyjazdem:
W czasie wycieczki:
Po wycieczce:
§ 5
1. Opiekunem wycieczki lub imprezy może być nauczyciel lub po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły inna pełnoletnia osoba (np. rodzice, „trójka klasowa”).
2. Do podstawowych obowiązków opiekuna należy:
Finansowanie wycieczek
1. Wycieczki finansowanie mogą być ze składek uczestników, środków komitetu rodzicielskiego lub innych źródeł.
2. Działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki w tym koszty przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia kierowników i opiekunów wycieczek lub imprez może być finansowane ze środków pozabudżetowych, w szczególności:
1. Zgody na przeprowadzenie wycieczki udziela dyrektor szkoły lub upoważniona przez niego osoba.
2. Jeżeli wycieczka przedmiotowa ma odbyć się podczas planowej lekcji danego przedmiotu należy zgłosić dyrektorowi zamiar wyjścia poza teren szkoły, a następnie odnotować fakt przeprowadzenia wycieczki w dzienniku lekcyjnym.
§ 8
1. Karta wycieczki– załącznik nr 1.
2. Dwa egzemplarze listy uczestników – załącznik nr 2.
3. Pisemna zgoda rodziców – załącznik nr 3.
4. Regulamin zachowania się uczniów podczas wycieczki.
5. Dowód ubezpieczenia wszystkich uczestników wycieczki od następstw nieszczęśliwych wypadków (w przypadku dodatkowego ubezpieczenia).
6. Preliminarz finansowy wycieczki, przewidujący koszty realizacji programu oraz rozliczenie finansowe wycieczki po jej zakończeniu.
Podstawowe zasady bezpieczeństwa
1. Organizator wycieczki lub imprezy jest zobowiązany do zapewnienia opieki i bezpieczeństwa jej uczestników i przestrzegania podstawowych zasad bezpieczeństwa na wycieczkach i imprezach.
2. Przy organizacji imprez i wycieczek poza teren szkoły lub placówki liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stanu zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece szkoły lub placówki, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki w jakich będą się odbywać.
3. Dla zapewnienia opieki nad uczniami biorącymi udział w wycieczce organizator wyznacza opiekunów według następujących zasad:
4. Wszyscy uczestnicy szkolnych form turystyki i krajoznawstwa powinni być objęci ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków, a w przypadku wycieczki lub imprezy zagranicznej – ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.
5. Każda wycieczka (inna forma turystyczna) rozpoczyna się przed budynkiem szkoły i kończy się przed budynkiem szkoły. Zakończenie wycieczki na dworcu PKP, PKS lub w innym miejscu odbywa się tylko w przypadku zgłoszonego i pisemnie potwierdzonego osobistego odebrania dziecka przez rodzica /prawnego opiekuna w wyjątkowych uzasadnionych sytuacjach.
6. Nie wolno prowadzić wycieczek z dziećmi i młodzieżą podczas burzy, śnieżyc i gołoledzi.
7. Podczas wycieczek należy bezwzględnie przestrzegać zasad bezpiecznego poruszania się po drogach.
8. Wycieczki piesze lub narciarskie na terenach górskich, na obszarze parków narodowych i rezerwatów przyrody oraz leżących powyżej 1000 m. nad poziomem morza, organizowane przez szkołę mogą prowadzić tylko osoby uprawnione.
9. Osobą uprawniona do prowadzenia wycieczek, o których mowa w ust. 8 jest przewodnik turystyki górskiej mający uprawnienia przewodnika turystyki górskiej i narciarskiej PTTK.
10. Na terenach objętych bezpośrednią działalnością GOPR lub TOPR wszystkie imprezy turystyczne i sportowe powinny być zgłoszone do GOPR lub TOPR co najmniej na 14 dni przed terminem rozpoczęcia imprezy.
11. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 10, powinno zawierać następujące dane:
12. Jeżeli specyfika wycieczki tego wymaga, jej uczestników zaznajamia się z zasadami bezpiecznego przebywania nad wodą.
13. Osoby pozostające pod opieką szkoły lub placówki mogą kąpać się tylko w obrębie kąpielisk i pływalni w rozumieniu przepisów określających warunki bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne.
14. Nauka pływania może odbywać się tylko w miejscach specjalnie do tego celu wyznaczonych i przystosowanych.
15. Uczącym się pływać i kąpiącym się zapewnia się stały nadzór ratownika lub ratowników i ustawiczny nadzór opiekuna lub opiekunów ze strony szkoły lub placówki.
16. Przed wyruszeniem na wycieczkę należy pouczyć jej uczestników o zasadach
bezpieczeństwa i sposobie zachowania sie w razie nieszczęśliwego wypadku.
8. Podczas wycieczek należy bezwzględnie przestrzegać zasad bezpiecznego poruszania sie
po drogach.
9. Do przewozu młodzieży należy wykorzystywać tylko sprawne i dopuszczone do
przewozu osób pojazdy.
10. Uczestnicy wycieczek powinni być objęci ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych
wypadków.
11. W przypadku, gdy podczas trwania wycieczki miał miejsce wśród jego uczestników
wypadek, stosuje sie odpowiednio przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków
w szkołach i placówkach publicznych.
Etapy organizacji wycieczki
1. Okres przygotowawczy:
2. Okres realizacji wycieczki:
3. Okres zakończenia i rozliczenia wycieczki:
Ramowy regulamin wycieczki i obowiązki jej uczestników.
1. Uczniowie dostarczają kierownikowi wycieczki pisemna zgodę od rodziców na udział
w wycieczce.
2. Uczestników wycieczki obowiązuje odpowiedni strój uzależniony od charakteru
wycieczki.
3. W czasie wycieczki obowiązują uczniów postanowienia statutu szkoły i przepisy
bezpieczeństwa.
4. Obowiązuje zakaz palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania narkotyków oraz innych
środków odurzających.
5. Niedopuszczalne jest samowolne oddalanie sie od grupy.
6. Uczestników wycieczki obowiązuje punktualność.
7. W trakcie trwania wycieczki nie przewiduje sie „czasu wolnego”, a uczniowie przebywają przez cały czas pod nadzorem opiekunów.
8. W czasie postoju autokaru na parkingu należy ściśle przestrzegać zaleceń kierownika
wycieczki.
Postanowienia końcowe
1. Uczniowie, którzy nie uczestniczą w wycieczce organizowanej w dniach zajęć szkolnych mają obowiązek brać udział w zajęciach z klasą wskazaną przez dyrektora lub osobę wyznaczoną przez dyrektora.
2. Listę tych uczniów, wraz z rubrykami umożliwiającymi odnotowanie frekwencji, wychowawca dołącza do odpowiedniego dziennika lekcyjnego.
3. W razie wypadku uczestników wycieczki stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach publicznych.
4. Przewidziane programem wycieczki szkolne wpisujemy do dziennika lekcyjnego na zasadach dotyczących zajęć lekcyjnych oraz w rubryce wycieczki.
5. Udział klasy w wyprawach turystyczno - krajoznawczych i innych imprezach zapisujemy w dzienniku lekcyjnym również jako ważne wydarzenie klasowe.
Załączniki:
1. Załącznik nr 1 – karta wycieczki.
2. Załącznik nr 2 – wzór listy uczestników.
3. Załącznik nr 3 – pisemna zgoda rodziców .
Załącznik nr 3
Wyrażam zgodę na udział mojego dziecka ....................................................................................................................................
(imię i nazwisko dziecka)
Uczennicy/ucznia klasy ............... w wycieczce do ........................................................................................................................
organizowanej przez Szkołę Podstawową Nr 1 w Mierzęcicach pod kierunkiem
nauczyciela tej szkoły p. ............................................................ .
Zobowiązuję się do pokrycia kosztów uczestnictwa mojego dziecka w w/w imprezie w wysokości .......................................... zł.
Jednocześnie oświadczam, iż nie ma żadnych przeciwwskazań lekarskich umożliwiających
mojemu dziecku udział w w/w wycieczce/imprezie.
Mierzęcice, dnia .......................................
......................................................
(podpis rodziców)
Załącznik nr 2
Mierzęcice, dn. …………………
LISTA UCZESTNIKÓW BIORĄCYCH UDZIAŁ W WYCIECZCE
………………..................................................…………………
w dniach: ……………...........………
L.p. |
Imię i nazwisko |
Klasa |
Nr tel. rodziców |
Przeszkolenie bhp |
Podpis |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Podpis opiekuna grupy: ………………….........................……
Załącznik nr 1
KARTA WYCIECZKI (IMPREZY) z harmonogramem i preliminarzem
Cel i założenia programowe wycieczki (imprezy) ..............................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................................
Trasa wycieczki (imprezy) ................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................................
Termin ......................................
Ilość dni.........................
Klasa/grupa ....................................................
Liczba uczestników ..................................................................................................................
Kierownik (imię i nazwisko) .....................................................................................................
Liczba opiekunów: ..................................
Środek lokomocji ........................................................................................................................
Numer telefonu kontaktowego podczas wycieczki……………………………………………
OŚWIADCZENIE
Zobowiązuję się do przestrzegania przepisów dotyczących zasad bezpieczeństwa
na wycieczkach i imprezach dla dzieci i młodzieży.
Opiekunowie wycieczki (imprezy) Kierownik wycieczki (imprezy)
(imiona i nazwiska oraz podpisy)
1........................................................................ ............................................................
2....................................................................... / imię i nazwisko podpis
3…………………………………………….
4……………………………………………
Zatwierdzam do realizacji zgodnie z Regulaminem Wycieczek SP1 Mierzęcice
i ogólnymi zasadami BHP.
Podpis dyrektora lub osoby uprawnionej…………………………………..........................................................................................