Szkoła Podstawowa nr 1

im. Tadeusza Kościuszki w Mierzęcicach

Polish English French German Italian Russian

Dobra Szkoła

Kalendarz szkolny

Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Dzwonki

1

08 00 - 08 45

2

08 50 - 09 35

3

09 40 - 10 25

4

10 30 - 11 15

5

11 30 - 12 15

6

12 20 - 13 05

7

13 10 - 13 55

8

14 00 -14 45

Fundacja Rosa

Klub Wolontariusza

Nasze - "Certyfikaty"

Bezpieczny w sieci

Nowe horyzonty

Biuletym - BIP

Licznik odwiedzin

Odsłon artykułów:
1262947

Program Profilaktyczny

 

PROGRAM PROFILAKTYCZNY SZKOŁY PODSTAWOWEJ Nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Mierzęcicach.

na lata szkolne 2014/2015, 2015/2016, 2016/2017

  

Profilaktyka – ogół działań zapobiegających powstawaniu u dzieci niepożądanych przyzwyczajeń i postaw, błędów w uczeniu się.

W ostatnich latach wzrost patologii we wszystkich obszarach życia człowieka wymusza wręcz podejmowanie działań, które osobom zdolnym pozwolą utrzymać funkcjonalność, osobom z pierwszymi przejawami trudności pomogą obronić się przed rozwojem dysfunkcji, a osobom z rozwinięta patologią stworzą możliwości poddania się terapii.

Przedstawiony program profilaktyki ma na celu kształtowanie postaw zdrowego i bezpiecznego stylu życia bez potrzeby stosowania agresji i używek, kształtowanie umiejętności życiowych, jak również zapobiegania sytuacjom i zachowaniom problemowym w szkole. Wskazuje na budowanie porozumienia szkoła – dom – środowisko, ich wspólnej aktywności wychowawczej i partnerstwa w podejmowaniu działań i decyzji wychowawczych przeciw agresji dziecięcej i uzależnieniom.

 

Poniższy program profilaktyczny:

  • uzupełnia program wychowawczy szkoły,
  • odpowiada na realne problemy i zagrożenia pojawiające się w szkole, klasie szkolnej i środowisku,
  • ma przemyślany plan,
  • formy i sposoby działań zakresu profilaktyki pierwszorzędowej dostosowane są do wieku uczniów,
  • zawiera jasno określone zasady i formy współpracy wychowawczej z rodzicami,
  • uwzględnia predyspozycje do prowadzenia zajęć wychowawczych,
  • zawiera cele i założenia programu wychowania do życia w rodzinie,

 

PODSTAWA PRAWNA DO WPROWADZENIA DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH W RAMACH SZKOLNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI

  1. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej - art. 72.
  2. Konwencja o Prawach Dziecka - art..3, art. 19, art. 33.
  3. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr67,
  4. poz. 329 z późniejszymi zmianami).
  5. Rozporządzenie MENiS z dnia 26.02.2002 r. w sprawie podstawy
  6. programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego
  7. w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458).
  8. Rozporządzenie MENiS z dnia 31.01.2002 r. zmieniające rozporządzenie
  9. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół
  10. (Dz. U. Nr 10 z 2002 r., poz.96).
  11. Rozporządzenie MENiS z dnia 19.07.2002 r. zmieniające rozporządzenie
  12. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących
  13. wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (DU. Nr 121 z 2002 r., poz. 1037).
  14. Program Ochrony Zdrowia Psychicznego.
  15. Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
  16. Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii.

 

Założenia szkolnego programu profilaktyki:

 

  • aktywizacja i integracja uczniów przy realizacji wspólnych zamierzeń,
  • rozwój aktywności uczniów poprzez udział w planowaniu, organizowaniu i przygotowaniu imprez klasowych, szkolnych, wycieczek, wyjść itp.
  • podejmowanie działań na rzecz środowiska szkolnego poprzez udział w pracach
  • zainicjowanych przez samorząd uczniowski, współorganizowanie imprez
  • ogólnoszkolnych i charytatywnych,
  • uczulanie na dostrzeganie potrzeb innych dzieci i dorosłych,
  • włączanie w miarę możliwości rodziców do realizacji zadań wychowawczych,
  • udział w konkursach, prezentowanie dorobku na forum szkoły i w środowisku lokalnym,
  • stworzenie warunków do rozwoju indywidualnych zainteresowań i uzdolnień uczniów,
  • dalsze diagnozowanie potrzeb uczniów i wspieranie ich indywidualnych dążeń,
  • dalsze monitorowanie zachowania i przeciwdziałanie niekorzystnym zachowaniom.

Utworzony Program Profilaktyczny Szkoły Podstawowej nr 1 skierowany jest do każdego ucznia – zdolnego i potrzebującego pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz materialnej. Zakładamy, że dzięki naszemu zaangażowaniu każdy z nich poradzi sobie w trudnej sytuacji i osiągnie sukces na miarę swoich możliwości.

 

OBSZARY ODDZIAŁYWANIA PROFILAKTYCZNEGO SZKOŁY :

Cele główne programu:

  1. Wspomaganie wszechstronnego harmonijnego rozwoju ucznia, w tym szczególnie:

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  1. potrafi unikać konfliktów, jest asertywny, dba o zdrowie fizyczne i psychiczne,
  2. unika nikotyny, alkoholu, narkotyków, zdrowo i higienicznie odżywia się,
  3. świadomie i umiejętnie korzysta ze współczesnych środków audiowizualnych,
  4. posiada umiejętności prawidłowej reakcji w sytuacji zagrożenia,
  5. otrzymuje pomoc materialno – finansową,
  6. utrwala wiadomości z zakresu profilaktyki podczas realizacji programów profilaktyczno– wychowawczych.

 

  1. Przebieg realizacji z podziałem na etapy
    1. Zadania profilaktyczne nauczycieli szkoły podstawowej.

Do zadań profilaktycznych nauczycieli Szkoły Podstawowej 1 im. Tadeusza Kościuszki w Mierzęcicach zaliczyć należy przede wszystkim:

 

  • zwracanie- podczas dyżurów- szczególnej uwagi na miejsca tzw. podwyższonego
  • ryzyka: ubikacje, schody, itp.,
  • informowanie na bieżąco wychowawców o niewłaściwym zachowaniu ich
  • wychowanków zarówno przez nauczycieli dyżurujących jak pozostałych
  • nauczycieli i pracowników szkoły,
  • obserwacja zachowania uczniów w miejscach publicznych i zwracanie uwagi na
  • przejawy agresji, palenia papierosów, spożywania alkoholu czy niszczenia mienia.
  • Wdrażanie do świadomego unikania zagrożeń oraz kształtowanie umiejętności
  • odmawiania i negocjacji,
  • dawanie przykładów sumienności, umiejętności rozwiązywania konfliktów,radzenia sobie w trudnych sytuacjach.

 

  1. Zadania profilaktyczne wychowawców klasowych.

 

  • pomoc uczniom w rozwiązywaniu trudności życiowych i rodzinnych .Uruchomienie
  • akcji informacyjnej mającej na celu uświadomienie uczniom możliwości zwrócenia się z problemem do konkretnej osoby w szkole: wychowawcy, pedagoga, dyrektora szkoły,
  • podnoszenie poziomu kultury osobistej uczniów- godziny wychowawcze ,dotyczące zachowania się w stosunku do rówieśników, osób dorosłych, w miejscach publicznych ( przystanek ,autobus,kino, teatr, itp.),
  • współpraca z rodziną- inicjowanie spotkań mających na celu omawianie problemów wysuwanych przez rodziców, np. wywiadówki profilaktyczne,
  • realizacja programów profilaktycznych dotyczących palenia tytoniu i picia alkoholu, rozwijania umiejętności interpersonalnych,
  • wprowadzanie zajęć redukujących napięcie, relaksacyjnych, zajęć śródlekcyjnych,
  • organizacja koleżeńskiej pomocy w nauce,
  • kształtowanie postaw poszanowania mienia wspólnego, dbałości o estetykę klasy,
  • szkoły i otoczenia.,
  • systematyczne informowanie rodziców o postępach w nauce i zachowaniu ich
  • dzieci,
  • pomoc w poznawaniu samego siebie i kształtowaniu pożądanego systemu wartości.

 

  1. Zadania profilaktyczne pedagoga szkolnego 
  • pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
  • wprowadzanie gotowych programów profilaktycznych typu: “Bezpieczna szkoła”, „Trzeźwy umysł „ itp.,
  • organizowanie pogadanek, prelekcji dla uczniów z udziałem policji, psychologa,
  • lekarza,
  • pedagogizacja rodziców,

 

  1. Zadania profilaktyczne rodziców

Mając na uwadze, że wychowanie dzieci to główne zadanie rodziców, a nauczyciele wspierają ich w dziedzinie wychowania, ustalono następujące zadania profilaktyczne dla rodziców :

  1. każdy rodzic czuwa nad tym, aby jego dziecko wykazywało właściwą kulturę osobistą oraz sumiennie realizowało obowiązek szkolny.
  2. rodzice utrzymują regularny kontakt z wychowawcą klasy, a w razie potrzeby
  3. pedagogiem szkolnym bądź Dyrektorem  SP w celu zapobiegania niewłaściwym zachowaniom.
  4. 3.rodzice biorą udział w przedsięwzięciach organizowanych przez szkołę mających na celu doskonalenie metod wychowawczych.
  5. rodzice uczniów sprawiających szczególne trudności wychowawcze winni kontaktować się ze szkołą w każdym przypadku stwierdzenia naruszenia obowiązujących norm i zasad oraz wspólnie znajdować sposoby rozwiązywania problemów.

 

W ramach realizacji podstawowych treści programu profilaktycznego na dany rok szkolny uwzględnia się następujące etapy działalności:

 

Lp.

Działania

Zamierzone osiągnięcia uczniów

Sposoby realizacji

Odpowiedzialni

1.      

utrwalenie zachowań 

asertywnych, 

uczenie konstruktywnego 

rozwiązywania konfliktów,

 

uczeń:

  • nie ulega presji rówieśników,
  • zachowuje własną autonomię,
  • konflikty rozwiązuje rzeczowo, nieinwazyjnie,
  • potrafi opanować negatywne emocje, nie jest agresywny,
  • posiada umiejętności prawidłowego porozumiewania się, jest życzliwy, okazuje innym szacunek,
  • słucha bez uprzedzeń i osądzania,
  • odnosi sukcesy na miarę swoich możliwości,
  • potrafi pokonywać trudności, łagodzi stres ćwiczeniami relaksującymi.

warsztaty, zajęcia o

charakterze

terapeutycznym,lekcje 

wychowawcze

wychowawcy klas,

pedagog szkolny,

lekarz higienistka

 szkolna,n- l muzyki, 

n – l w-f, wychowawcy

świetlicy

2.      

działania zmierzające do

opóźnienia inicjacji 

nikotynowej, alkoholowej,

 

uczeń:

  • zna zgubny wpływ nikotyny na organizm człowieka (palacza czynnego i biernego),
  • jest świadomy zagrożeń związanych ze spożywaniem alkoholu i środków psychoaktywnych.
  • apele profilaktyczne,
  • zajęcia prowadzone przez higienistkę szkolną,
  • lekcje wychowawcze,
  • konkursy,
  • prelekcje lekarza, policjanta.
 

pedagog szkolny, wychowawcy,

higienistka szkolna,

wychowawcy świetlicy

3.      

uczenie świadomego

umiejętnego korzystania

ze współczesnych 

środków audiowizualnych

 

 

uczeń:

  • zna skutki nierozważnych zachowań,
  • konsekwencji długotrwałego korzystania z komputera,
  • odróżnienia prawdy od fikcji w grach komputerowych.

 

  • zajęcia informatyczne - lekcje wychowawcze,
  • zajęcia biblioteczne,
  • zajęcia świetlicowe
  • zajęcia warsztatowe.

wychowawcy klas, n- l

biblioteki, pedagog szkolny,

wychowawcy świetlicy

 

 

4.      

ukazanie uczniom 

rodzajów zagrożeń, 

uświadomienie przyczyn

i skutków wynikających 

z nierozważnego 

zachowania.

 

uczeń:

  • zna rodzaje zagrożeń,
  • potrafi bezpiecznie poruszać się po drodze,
  • przewiduje skutki swoich działań, weryfikuje własne postępowanie
  • wie, jak zachować się, gdy jest zaczepiany przez nieznajomych,
  • umie zachować rozwagę w nawiązywaniu znajomości,
  • umie bawić się bezpiecznie,
  • wie jak zachować się, kiedy jest sam w domu,
  • zna zasady umiejętnego reagowania w sytuacjach zagrożenia i udzielenia pierwszej pomocy,
  • pamięta ważne telefony (policja, straż miejska, pogotowie),
  • zna rodzaje służb dbających o zdrowie i bezpieczeństwo mieszkańców Mierzęcic,
  • wie do kogo zwrócić się o pomoc w różnych sytuacjach
  • realizacja programu „Bezpieczna szkoła”.
 
  • pogadanki,
  • apele,
  • konkursy,
  • lekcje wychowawcze
  • akcja „Sprzątanie Świata”.

wychowawcy klas i świetlicy,

pedagog szkolny,

 

5.      

zagrożenia,

 

  • pojmuje sens regulaminów i zasad bezpieczeństwa oraz umie je zastosować.
  • zna zagrożenia cywilizacyjne i sposoby zapobiegania degradacji środowiska naturalnego.

 

 

6.      

wparcie finansowo-

materialne dla uczniów z

rodzin o złej kondycji

 finansowej.

 

uczeń:

  • korzysta z obiadów refundowanych przez GOPS,
  • wyjeżdża na zielone szkoły i wycieczki,
  • otrzymuje paczki świąteczne, przybory szkolne, odzież,
  • uczeń - pierwszoklasista objęty jest programem MEN „wyprawka szkolna”.

współpraca z GOPS-Mierzęcice,

proboszczami kościołów,

pozyskiwanie prywatnych sponsorów.

 

pedagog szkolny, wychowawcy świetlicy

 

7.      

realizowanie programów 

profilaktyczno -

wychowawczych:

„ Bezpieczna szkoła”,

„ Trzeźwy umysł”, itp

uczeń:

  • pogłębia wiedzę z zakresu profilaktyki.

 

  • zajęcia lekcyjne,
  • zajęcia pozalekcyjne.

pedagog szkolny

 

 

 

EWALUACJA

 

Mierzalne wskaźniki ewaluacji:

 

  1. Zmniejszenie liczby zachowań agresywnych, utrwalone zachowanie asertywne.
  2. Dbanie o zdrowie fizyczne i psychiczne.
  3. Wychowywanie ucznia wolnego od uzależnień.
  4. Świadome i umiejętne korzystanie z komputera, Internetu, TV.
  5. Prawidłowe reakcje w sytuacji zagrożenia.
  6. Materialne wspieranie uczniów z rodzin biednych.
  7. Pogłębianie umiejętności wychowawczo-profilaktycznych nauczycieli na kursach,
  8. przekazywanie wiedzy uczniom.

 

Przewiduje się ewaluację Programu Profilaktyki po trzech latach jego realizacji.

Do tego celu posłużą:

  • ankiety, sondaże,
  • obserwacja,
  • rozmowy.

 

Odpowiedzialność za ewaluację i sporządzenie raportu:

  • członkowie zespołu opiekuńczo-wychowawczego.

 

DIAGNOZOWANIE PROBLEMÓW SZKOŁY

Praca profilaktyczna nie powinna być prowadzona jedynie w trybie doraźnych imprez i wyodrębnionych akcji, chociaż i to jest potrzebne i pożyteczne, lecz powinna stanowić zwarty blok działań profilaktycznych, realizowanych systematycznie i planowo.

Niezwykle istotne jest dostrzeganie specyfiki problemów, z jakimi borykają się nasi uczniowie. Stąd konieczność powtarzania badań po upływie rocznej realizacji Programu Profilaktyki Szkoły Podstawowej nr 1.

Poprzez analizę ankiet, obserwację i rozmowy z uczniami mamy możliwość otrzymania spektrum problemów szkoły – natężenia, specyfiki, różnorodności.

 

Odpowiedzialność za diagnozowanie problemów szkoły:

  • członkowie zespołu opiekuńczo-wychowawczego

 

Realizacja Programu Profilaktyki Szkoły Podstawowej nr 1 w Mierzęcicach

 

Program realizują i odpowiedzialni są za wykonanie zadań:

  • wychowawcy,
  • nauczyciele,
  • pedagog szkolny,
  • wychowawcy świetlicy,
  • nauczyciel biblioteki,
  • higienistka szkolna,
  • rodzice,
  • pracownicy Komendy Policji,
  • pracownicy opieki społecznej.
  • członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania problemów Alkoholowych.

 

 

Poszczególne zadania realizowane są na lekcjach, zajęciach pozalekcyjnych, świetlicowych, bibliotecznych, apelach, wycieczkach, tzw. zielonych szkołach.

Duża swoboda w sposobie wykonania zadań daje realizatorom możliwość twórczego myślenia i kreatywności.

 

KOMPETENCJE WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNE NAUCZYCIELI

 

Profilaktyka to proces mający na celu wspomaganie dzieci i młodzieży w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi ich prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu. To m.in. uświadamianie, kształcenie umiejętności świadomego dokonywania wyborów, propagowanie zdrowego stylu życia. Problemy wymagają od nauczycieli ciągłego doskonalenia się, zdobywania nowych wiadomości i umiejętności. W związku z czym planuje się szkolenie Koleżanek i Kolegów na organizowanych kursach wychowawczo-profilaktycznych

.