Szkoła Podstawowa nr 1

im. Tadeusza Kościuszki w Mierzęcicach

Polish English French German Italian Russian

Dobra Szkoła

Kalendarz szkolny

Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Dzwonki

1

08 00 - 08 45

2

08 50 - 09 35

3

09 40 - 10 25

4

10 30 - 11 15

5

11 30 - 12 15

6

12 20 - 13 05

7

13 10 - 13 55

8

14 00 -14 45

Fundacja Rosa

Klub Wolontariusza

Nasze - "Certyfikaty"

Bezpieczny w sieci

Nowe horyzonty

Biuletym - BIP

Licznik odwiedzin

Odsłon artykułów:
1262906

Logopeda szkolny  - mgr Beata Fryc

 

Zajęcia logopedyczne odbywają się w ramach zajęć pedagoga szkolnego, tylko z uczniami którzy posiadają opinie Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej orzekającej o wadzie wymowy.

Logopeda to specjalista, który ma pomóc  dzieciom w rozwinięciu umiejętności posługiwania się piękną mową.  

Prawidłowa artykulacja dziecka wpływa głownie na:

  • Umiejętność autoprezentacji,
  • Nawiązywanie kontaktów interpersonalnych,
  • Utrzymywania dobrych relacji w grupie rówieśniczej,
  • Poczucie własnej wartości

A tym samym, lepszy start w nowej, szkolnej rzeczywistości.


Aby nauczyć dziecko wymawiania słów, logopeda  najpierw pokazuje mu, jak wymawia się odpo­wiednią głoskę, potem zachęca je do powtórzenia. Po opanowaniu pojedynczego dźwięku, namawia się dziecko do wypowiedzenia go na początku krótkiego słowa potem na końcu krótkiego słowa, a ostatecznie w środku. Techniki artykułowania dźwięków przedstawia się jako zabawę, na przy­kład nadymanie policzków, ściąganie warg  czy rozciąganie ich..
 Uczy się wymawiania niektórych dźwięków, tak część z nich przechodzi przez fazę jąkania lub zacinania się. Często zdarza się , że nie znają jesz­cze wszystkich słów potrzebnych do wyrażenia swoich myśli albo ponieważ próbują mówić za szybko, gdyż są zbyt podniecone tym, co chciały­by przekazać. Większość wyrośnie z tej fazy albo całkowicie, albo będą się zacinać wyłącznie w sta­nie silnego stresu - zjawisko to obserwuje się cza­sami u osób dorosłych.

Logopeda w pracy z uczniem wykorzystuje szereg ciekawych pomocy dydaktycznych, które sprawiają, że zajęcia sprawiają dzieciom radość.

 

Wesoła kuchnia

Ćwiczenia logopedyczne z najmłodszymi nie muszą odbywać się tylko w gabinecie logopedycznym. Warto zachęcić rodziców do zabaw ze swoimi dziećmi, także podczas kuchennych obowiązków.
Dzieciom nie pozwalamy uczestniczyć w kuchennych czynnościach, bo a nuż zrobią sobie coś złego. Mogą skaleczyć się czymś ostrym, oparzyć gorącym piekarnikiem, a w kuchni z pewnością zrobią bałagan. Czy na pewno?
Proszę pomyśleć, ile radości i fantastycznej zabawy może być przy wspólnym pieczeniu ciasta bądź robieniu sałatki. Rzadko kiedy rodzice wspólnie ze swoimi pociechami wykonują razem coś „fajnego”. Praca, zakupy, pranie, sprzątanie, kolacja, spanie i tak uciekają kolejne dni. Na początek wystarczy 20 minut, mniej więcej tyle trwa przygotowanie np. ciasta, podczas którego można w naturalny sposób usprawnić język, wargi i podniebie.

           
            Ciasto Marchewkowe         
            Składniki:

  • 4 jajka
  • 1 szklanka cukru
  • cukier waniliowy
  • 2 szklanki mąki
  • łyżeczka proszku do pieczenia
  • łyżeczka sody
  • łyżka kakao (dla koloru, można nie dodawać)
  • łyżka przyprawy do piernika (lub sam cynamon) i szczypta soli dla smaku
  • ¾ szklanki oleju
  • 2 szklanki marchewki startej na drobnej tarce
  • pół szklanki pestek dyni
  • pół szklanki pestek słonecznika
  • można dodać skórkę pomarańczową lub zapach pomarańczowy (lub inne dowolne dodatki)


Przygotowanie
Wszystkie składniki należy dodawać w zapisanej kolejności, a następnie je zmiksować. Przygotowana porcja wystarczy na średnią blaszkę. Ciasto pieczemy około 50 minut w piekarniku nagrzanym do 180 stopni. Po upieczeniu można je udekorować polewą z czekolady.

 

Smaczne ćwiczenia
Podczas przygotowania ciasta zachęćmy nasze pociechy do ćwiczeń aparatu artykulacyjnego. Dziecko może gimnastykować język, oblizując usta z miodu lub roztopionej czekolady. Przy okazji miksowania ciasta, pobawmy się z dzieckiem w „miksowanie” językiem w buzi (ruchy naprzemienne w różnych kierunkach, szybkie i wolne). A przy sprzątania kuchennego blatu, posprzątajmy również nasze buzie, czyszcząc językiem zęby na górze i na dole, oraz zamiatając językiem policzki i podniebienie. Warto zachęcić dzieci także do próbowania startej marchewki, orzechów, nasion słonecznika itp. Możemy również dać do wylizania łyżeczkę od cukru lub czekolady.